Interview met Sabine Hulsman (Cookie Company)

Before Article

foto van Roel WeverRoel Wever interviewde Sabine Hulsman van de Cookie Company: een kleding- en merchandise bedrijf dat werkt voor grote namen zoals Disney, Viacom Nickelodeon en Aldi. Het werd een bijzonder gesprek over het tonen van lef, echte impact maken op grote schaal en de drive om te verduurzamen die is gekomen sinds haar dochters zich hier duidelijker over uitspraken. 

De eerste stappen van verduurzaming

Sabine en ik hebben elkaar eerder gesproken over het verduurzamen van de bedrijfsgebouwen in Den Bosch. Door uitbreiding en het betrekken van het buurpand, kwam de vraag over duurzaamheid en welke keuzes je hierin kunt maken. CFP kon haar hierin adviseren door inzicht te geven in de huidige status van het gebouw en het energieverbruik. Op natuurlijke momenten worden de maatregelen doorgevoerd, zoals ledverlichting en het verminderen van het aantal airco’s en vluchten. Hiermee wordt het energie verbruik en de CO2 uitstoot fors verlaagd. Een groen dak en zonnepanelen staan op het lijstje voor komend jaar.

recycleAl gauw werd mij duidelijk dat de bedrijfspanden niet de grootste impact maken voor dit bedrijf. De weg naar verduurzaming begon namelijk al met het opzetten van het kledinglabel Trashcode. De kleding is gemaakt van petflessen en levert een gigantische besparing op in het gebruik van grondstoffen. Denk hierbij aan aardolie, katoen en water. In feite heeft Sabine met haar bedrijf en label Trashcode de kleding en merchandising industrie op z’n kop gezet. Niet alleen in Nederland, maar juist ook daarbuiten. Want Cookie Company werkt voor grote Amerikaanse ondernemingen. En juist om die mee te krijgen heb je lef en visie nodig.

Dochters zorgde voor duurzame stimulans

“Van nature ben ik niet conflict mijdend en loop ik vaak voor de troepen uit”, verklaart Sabine. De avatar van haar bedrijf, ‘de nar’, past goed bij die houding. Als ik vraag naar de oorsprong van de duurzame koers, verrast ze mij. “Tot een aantal jaren geleden was ik er helemaal niet zo mee bezig. Toen mijn dochters vegetariër werden en bewuster hun kleding en aankopen gingen kiezen, merkte ik dat dit bij mij iets losmaakte. Na 23 jaar ondernemen met commerciële drijfveren, merkte ik dat ik iets extra’s wilde doen, iets toevoegen. Nu vind ik dat heel normaal. Goed voor jezelf en de wereld zorgen zou iedereen moeten doen. En als ondernemer kun je soms nog veel meer impact maken dan als consument. Bijvoorbeeld de zorg voor je medewerkers. In Den Bosch hebben ze vega lunches (waar sommigen nog aan moeten wennen, lacht Sabine) en kopen we niet zomaar alles nieuw. Zoals bureaus, lampen, computers en servers bij een interne verhuizing.“

Wist je dat de kledingindustrie op nummer 2 staat als meest vervuilende industrie? Daar wilde ik dus verandering in brengen.” Sabine Hulsman over de start van Trashcode.

– Sabine Hulsman, CEO van Cookie Company

Terug naar de kleding

Als bedrijf produceert en verkoopt Cookie Company veel kleding en merchandise producten voor voornamelijk de Europese markt. Dank aan T-shirts, caps, pyjama’s, sloffen, dekbedden etc. van o.a. Mickey Mouse, Snoopy, Spongebob, Nijntje en KNVB, samen met nog zo’n 40 andere merken. En dus vroeg ik de waar ik de producten van Cookie Company zoal tegen kan komen? Bij C&A, Action, Zeeman, KIK en dicht bij huis heeft Aldi het lef en de visie gehad om als eerst een lijn van Trashcode op te nemen, ook al is deze kleding iets duurder dan wat ze normaliter zouden aanbieden; 70% minder energie, 75% minder CO2 en 86% minder water.

Trashcode is het duurzame umbrella brand van The Cookie Company Groep en ontwikkelt o.a. collecties en pluche beesten gemaakt van gerecycled polyester, waarbij een gebruik wordt gemaakt van gerecyclede petflessen. Deze flessen zijn gemaakt uit afval in o.a. China. Op de verpakking van de Aldi-collectie staat bij elk kledingstuk hoeveel flessen hiervoor zijn gerecycled. De panterblouse is gemaakt van 6 plastic flessen, de jurk van 10 plastic flessen en de blazer van 20 plastic flessen. In totaal zijn er voor deze fashion collectie 536.914 flessen gerecycled. Deze wijze van productie verbruikt 70% minder energie, 75% minder CO2 en 86% minder water ten opzichte van traditionele polyester. En dat is nog maar van één van hun klanten.

Uitdagingen bij het verduurzamen van de keten

Uiteraard zijn er ook uitdagingen en beperkingen die je tegenkomt bij het verduurzamen van de kledingketen. Ik vroeg Sabine hiernaar.

Wet en regelgeving

“Grote Amerikaanse bedrijven zijn vaak beursgenoteerd. Ze zijn doodsbang dat de lancering van een nieuw product negatief uitpakt voor de beurskoers. Die angst wordt nog groter als het gaat om re-used materials. Op de grote beurzen binnen de entertainment industrie is er bijvoorbeeld nauwelijks aandacht voor duurzaamheid. Echter zijn er ook bedrijven zoals Viacom / Nickelodeon welke vanaf dag 1 Trashcode fan zijn. Wat ook bizar is: in twee staten in de US is het verboden om gebruikte materialen te verwerken in producten voor kinderen. Terwijl het juist kinderen zijn waar je het voor doet, en de kinderen van hun kinderen.”

Onze doelstelling is is 100% duurzame productie in 2028 en circulair in 2035.

– Sabine Hulsman, CEO van Cookie Company

Advies voor ondernemers

Op de vraag of Sabine nog tips heeft voor ondernemers die met circulariteit en verduurzaming aan de slag willen, antwoordt ze: “Tja, ondernemers die nu nog niet begonnen zijn, zullen snel te laat zijn als de echte omslag komt. Want realiseer je: jonge generaties kiezen nu als voor duurzaam, dus het kan nu heel snel gaan.”
“Het is belangrijk als ondernemer om te kunnen spiegelen en aan zelfreflectie te doen. Wat doe ik, hoe doe ik het, kan het anders, kan het beter. En je moet blijven innoveren. Niet doorgaan op dezelfde weg omdat die bekend is, maar juist de nieuwe wegen opzoeken.”

Tot ziens in 2035

Tot slot vroeg ik waar Cookie Company Groep staat als wij elkaar in 2035 spreken. “Dan zijn uiteraard de BHAG-doelen (Big Hairy Audacious Goal, oftewel grote doelen) behaald! En zelf ben ik dan hopelijk wel aan het tuinieren in mijn eigen moestuin”, lacht Sabine. En hoewel het een grap lijkt, is het niet ondenkbaar. We spreken dan ook af om elkaar in 2035 weer te ontmoeten.

Roel Wever, CFP Green Buildings