Een 100 dagen plan is alleen voor presidenten? Absoluut niet! Want ook bij CFP stellen nieuwe collega’s zo’n plan op. Zo ook collega Simone Tabor, Senior consultant bij CFP. Toen haar plannen nog vers in het geheugen lagen, stelden we haar er een aantal vragen over.
Simone werkt bij CFP Green Buildings. Als Senior consultant helpt ze diverse bedrijven met uiteenlopende duurzaamheidsvraagstukken. Zowel de online als de offline (consultancy) dienstverlening van CFP komen hierbij aan de orde, afhankelijk van de wensen en behoeften van klanten. We blikken met haar terug op haar eerste maanden bij CFP.
Voordat ik bij CFP begon, heb ik vele jaren in de financiële dienstverlening gewerkt. In verschillende rollen heb ik me gericht op private banking en de begeleiding van stichtingen en directeur groot aandeelhouders (DGA). De gesprekken met deze doelgroep zijn altijd interessant, want hoe mooi is het om een DGA van een familiebedrijf bijvoorbeeld verder te helpen in zijn opvolgingsvraagstuk. Wat drijft die ondernemer nu echt en waar wordt hij of zij gelukkig van? Dit zijn vraagstukken die vaak veel verder gaan dan de financiële vragen.
Eind 2020 besloot ik om te stoppen bij de bank en een break in te lassen zodat ik op mijn gemak na kon denken over mijn volgende stap. Maar in januari begon het alweer te kriebelen om aan de slag te gaan, haha.
Ik heb de bankwereld altijd interessant gevonden, maar na zo’n lange periode was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik was op zoek naar een kleinere organisatie, niet zozeer een corporate. Ik merkte dat ik zo’n 80% van mijn werk al ooit voorbij had zien komen en voor 20% moest ik mezelf echt uitdagen. Het was tijd om die balans om te keren en voor 80% nieuwe dingen te doen. En dat is gelukt, want alles is nu nieuw! Hoewel ik natuurlijk wel affiniteit heb met de bouw en met duurzaamheid.
“Ik heb door mijn bankverleden een corporate sausje over me heen. Dat kan ik nu goed vermengen met het CFP-sausje, waardoor ik productief met hele verschillende partijen kan samenwerken.“
– Simone Tabor, Senior consultant bij CFP
Mijn eerste ingeving was ‘HELP! Hoe pak ik dat aan?’ Maar in 2e instantie besloot ik me erin vast te bijten en naarmate ik me meer in de opdracht verdiepte begon in het steeds leuker te vinden. Je bereidt je veel beter voor op je sollicitatiegesprek en weet goed wat je kunt verwachten van de functie. Ik werd door de opdracht eigenlijk steeds enthousiaster over de mogelijkheden die deze functie en dit bedrijf me bood.
Omdat er veel nieuw is, heb ik me in het 100 dagen plan gefocust op het eigen maken van de nieuwe materie. Hoe ziet de totale dienstverlening van CFP eruit, wat zijn de verschillen in de online en offline dienstverlening en hoe ziet het verduurzamingsproces eruit voor klanten? Maar ook wil ik achterhalen welke rol routekaarten, BREEAM en WELL certificeringen spelen bij verduurzaming en waar de verschillende behoeften van klanten liggen. De belangrijkste vraag die ik me hierbij stel is: welke rol kan ik hierin spelen, nu of mogelijk in de toekomst?
Verder staat in mijn plan beschreven hoe ik zo snel mogelijk met prospects in gesprek wil gaan en mijn eigen netwerk wil aanboren om nieuwe contacten te leggen. Naast dit externe netwerk wil ik in de eerste 100 dagen ook alle collega’s uitgebreid spreken. Ik wil alle stakeholders van CFP leren kennen en hun drijfveren en achtergronden goed te weten komen.
Door direct aan te haken bij diverse gesprekken met klanten en prospects maak ik mij de materie en inhoud snel eigen. Hierdoor kan ik vrijwel meteen aan de slag met de vraagstukken van klanten.
Als ik nu mijn 100 dagen plan erbij pak, dan heb ik er veel aan gehad. Ik heb de eerste maand heel wat prospects & collega’s gesproken en kreeg daardoor een goed beeld van wat CFP allemaal doet. Wat ik fijn vind aan mijn 100 dagen plan is dat het zorgt voor focus. Je gaat soms mee in de hectiek van de dag, maar dan houdt het 100 dagen plan me een spiegel voor en laat me zien of ik met de juiste zaken bezig ben.
“In mijn sollicitatiegesprek werd eigenlijk vooral op mijn 100 dagen plan gefocust en een stuk minder op mijn CV. Dat vond ik wel tof, omdat het gesprek meteen veel inhoudelijker werd dan eerdere sollicitatiegesprekken die ik gevoerd heb.“
– Simone Tabor, CFP Green Buildings
Zeker, het komt overeen met het beeld wat ik had. Ik word elke dag uitgedaagd en vind de materie super interessant. Ook de laagdrempelige cultuur bij CFP spreekt me aan. Iedereen is heel benaderbaar waardoor je snel dingen voor elkaar kunt krijgen. Die slagkracht werkt echt verademend.
Dat kan, want we zoeken nog collega’s. Hoe zou jij je eerste 100 dagen invullen als bijvoorbeeld Sales Manager? Voor meer informatie over deze en andere vacatures kun je contact met ons opnemen via info@cfp.nl of 055 – 355 51 99.