Waarom een hotelgroep ging investeren in energie-efficiëntie

Hitesh Kanabar, eigenaar van het Kegworth Hotel & Conference Centre, vertelt hoe de Green Buildings Tool hem heeft geholpen om de voordelen van verduurzamingsmaatregelen in te zien.

Een casestudy van onze partner Lloyds Banking Group.

Overal ter wereld zijn bedrijven op zoek naar manieren om hun activiteiten te vergroenen. Voor alle Britse bedrijven is het doel ‘Net Zero by 2050’, maar wat is eigenlijk de stand van zaken in het mkb? Is men daar al een beetje op de goede weg?
Maar liefst 95% van alle mkb-bedrijven is op de hoogte van de Net Zero-doelstelling en \]

64% heeft een plan klaarliggen, maar slechts 7% heeft dit doel al bereikt. Hitesh Kanabar, eigenaar van het Kegworth Hotel & Conference Centre en het Queensgate Hotel & Conference Centre, behoort binnenkort ook tot die 7%. “Als het goed is, zijn we eind dit jaar Net Zero”, zegt hij.
Voor Hitesh is dat eigenlijk een relatief nieuwe ambitie. Duurzaamheid was voor hem de afgelopen jaren een soort verkapte extra kostenpost. “Ik zag het geld de deur uit stromen”, zegt hij. Een gesprek met zijn relatiemanager Darren Billinge van Lloyds Banking Group over de Green Buildings Tool bracht hem tot andere inzichten.

Nieuwe inzichten

Volgens Darren helpt de tool bedrijven “om na te gaan, te evalueren en te begrijpen wat investeringen in de verduurzaming en energie-efficiëntie van gebouwen kunnen opleveren”, of het nu om één pand of om hele portefeuilles gaat.

Hitesh heeft allereerst de Green Buildings Tool gebruikt om het energieverbruik van zijn hotels in kaart te brengen. “Zo kon ik zien hoeveel CO2 we produceerden. Dat zorgde bij ons voor een enorme omslag.”

Daarnaast gebruikte hij de Hotel Sustainability Benchmarking Index van Cornell University om een beter beeld te krijgen van hoe een goed duurzaamheidsprotocol eruit zou moeten zien.

Aan de hand van de “zeer ondergewaardeerde” Green Buildings Tool begon Hitesh vervolgens met het installeren van zonnepanelen, nieuwe energiezuinige boilers, een nieuwe regeling voor de centrale verwarming in hotelkamers en oplaadpunten voor elektrische auto’s.

Hitesh: “Alles werd bepaald door ‘return on investment-principes’, maar omdat we inmiddels meer vat hadden op de techniek en de aanpak, kregen we meer vertrouwen in onze berekeningen. Wij zijn nu ook net begonnen om meer producten lokaal in te kopen.”

Concurrentievoordeel

Hoewel hij eerst moest investeren om deze veranderingen te kunnen doorvoeren, gelooft Hitesh dat alles zich op termijn zal terugbetalen. Hitesh: “Ons resultaat stond onder druk doordat de energiekosten bijna verdrievoudigden. Maar dankzij de genoemde maatregelen konden we een groot deel van de energie inkopen tegen de reductieprijs van 16 pence in plaats van 30 pence per kWh, en bovendien konden we profiteren van ‘gratis’ zelf opgewekte energie. We hadden verwacht dat onze energierekening in februari 2023 zou oplopen van £5.000 naar £12.000, maar hij bleef onder de £6.000. Dat is nog steeds een stijging, maar wel een die beter beheersbaar is.”

Met de energiebesparings- en afvalverminderingsmaatregelen bespaart het hotel niet alleen kosten, maar kan het zich ook onderscheiden in een concurrerende markt. Hitesh vertelt dat veel klanten tegenwoordig op zoek zijn naar een duurzaam hotel en bereid zijn extra te betalen voor een milieuvriendelijke accommodatie. Hij verwacht dat de nieuwe positionering van het hotel “het bedrijfsleven en de overheid zal aanspreken en meer klanten zal trekken naar het hotel met zijn uitgebreide conferentiefaciliteiten – zeker omdat er maar een paar andere hotels zijn die iets vergelijkbaars kunnen bieden”.

“Als je er een bepaald concurrentievoordeel mee kunt behalen, zal het momentum voor groene energie wel toenemen”, zegt hij.

Inzetten op kwaliteit

Het succes van de hotels laat zien hoe belangrijk het is om je aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Volgens Hitesh heeft de horeca de afgelopen jaren te maken gehad met allerlei uitdagingen, waaronder de coronapandemie en de economische onzekerheid. Maar door in te zetten op duurzaamheid en kwaliteit, konden zijn hotels zich onderscheiden van de concurrentie en wisten ze ook in moeilijke tijden klanten te trekken.

Door het verminderen van hun afval en uitstoot helpen zijn hotels om het milieu te beschermen en dragen ze minder bij aan de klimaatverandering, zegt Hitesh. Hij vindt inmiddels dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om duurzaamheid hoog op hun agenda te zetten en hun impact op de aarde te verminderen.

Darren Billinge sluit zich daarbij aan: “Als alle 5,5 miljoen mkb-bedrijven in het Verenigd Koninkrijk nú actie ondernemen, is het potentieel enorm. Als je tegelijkertijd geld kunt besparen en duurzamer kunt worden, is dat beslist een voordeel, dus voor het bedrijf van Hitesh zijn we heel blij dat de Green Buildings Tool hierbij heeft kunnen helpen.”

Het hele mkb kan inspiratie halen uit de Kegworth- en Queensgate-hotels. Want uiteindelijk “gaat het om de cijfers”, aldus Hitesh. “Voor ons was 2022 een heel goed jaar, en dankzij de doorgevoerde milieumaatregelen verwacht ik dat 2023 net zo goed wordt, ondanks de hogere energiekosten.” 

Wil je meer weten over onze Green Buildings Tool? We beantwoorden graag al je vragen! Neem contact op of vraag een demo aan.

Contact Apeldoorn

CFP Green Buildings
J.C. Wilslaan 29
7313 HK Apeldoorn
+31 (0)55 355 5199
info@cfp.nl

Contact Naarden

CFP Green Buildings
Onderwal 16
1411 LV Naarden
+31 (0)55 355 5199
info@cfp.nl

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Volg ons

Kies je segment