Werken bij CFP – Een werkdag van starters Julian, Marc en Thijn

Before Article

De StaartEen nieuwe baan is altijd even wennen. Waar loop je allemaal tegenaan bij je allereerste baan en welke vragen heb je in je eerste weken? We vroegen het aan onze kersverse nieuwe collega’s Julian, Marc en Thijn. Julian is product owner en houdt zich bezig met de (door)ontwikkeling van de online tools van CFP. Marc en Thijn zijn consultants en helpen onze klanten dagelijks bij de verduurzaming van hun gebouwen.

Jullie eerste baan, super tof! Hoe zijn jullie bij CFP terecht gekomen?

Julian: “Haha, dat is een grappig verhaal. Ik speel voetbal en mijn teamgenoot was benaderd door een recruiter voor een functie van CFP. Hij was zelf niet op zoek naar een baan, maar hij dacht wel meteen aan mij en tipte mij op de vacature. Van huis uit heb ik al het een en ander meegekregen over vastgoed en zelf heb ik Technische Bedrijfskunde gestudeerd met een minor Sustainable Business en dit kwam allemaal samen in deze functie. Ik heb de volgende dag meteen afgesproken met de recruiter en een leuk gesprek gehad. Twee weken later was ik al aan het werk voor CFP.”
Marc: “Voor mij ging het ook vrij snel. Ik heb Werktuigbouwkunde gestudeerd, maar ik vond dat iets te technisch. Ik was daarom op zoek naar een functie waarbij zowel het technische aspect naar voren kwam, als ook het menselijke aspect met klantcontacten. Via LinkedIn kwam ik bij CFP terecht en ook ik kon twee weken later al beginnen.”
Thijn: “Ik kende CFP al een tijdje. Vorig jaar was ik voor mijn master Facility Real Estate Management op zoek naar een afstudeerbedrijf en toen heb ik een paar gesprekken gevoerd met CFP. Daar kwam toen nog niks uit, omdat mijn afstudeeropdracht niet helemaal goed aansloot bij CFP. Wel heb ik altijd contact gehouden. Na mijn afstuderen hoorde ik dat ze op zoek waren naar een nieuwe consultant en zo ben ik naar binnen gerold.”

De locatie om te werken is prachtig. Ik woon zelf in Apeldoorn, maar ik wist eigenlijk niet meer hoe mooi deze omgeving is. Dat heeft me echt positief verrast.

– Julian Dreijer, Product owner bij CFP

ThuiswerkenHoe was de overgang van studeren naar het werkende leven?

Marc: “Dat was gelukkig makkelijker dan gedacht. Ik heb na mijn studie eerst nog een tijdje gereisd, dus ik dacht dat het enorm wennen zou worden. Maar de fijne sfeer op de werkvloer heeft de stap voor mij een stuk makkelijker gemaakt.” Voor Thijn viel de overgang ook mee: “Mijn master was vrij gestructureerd en strak gepland, dus daar was ik al aan gewend. Ik moest vooral wennen aan het nieuwe ritme.” Julian: “Dat had ik ook, inderdaad! Waar ik eerst spontaan nog wel eens kon besluiten om een middagje vrij te plannen, is dat er nu niet meer bij. Het is echt een ander ritme.” “En het vreet energie in het begin”, vult Thijn aan. “Er is zoveel nieuwe informatie en je wilt ook een goede indruk maken en jezelf goed kunnen presenteren. Dus dat kost allemaal extra energie.” Julian: “Maar de tijd vliegt daardoor wel voorbij!”

Waar zijn jullie die eerste weken tegenaan gelopen?

“Corona… Hierdoor zie je weinig mensen op kantoor”, zegt Julian. “Ik heb op mijn eerste werkdag maar 3 collega’s gezien en wanneer je collega’s spreekt op afstand, zijn de gesprekken toch anders dan face-to-face.” Marc: “Dat is zo inderdaad. Wij zijn als consultants wat vaker op pad dan Julian, waardoor we ook meer klanten en collega’s zien. Maar ook voor ons geldt dat het meeste contact vrij straight to the point is, omdat toch de meeste meetings digitaal plaats vinden en je bijvoorbeeld dus het praatje bij de koffieautomaat mist. Maar eerlijk is eerlijk: we weten eigenlijk niet beter, haha.”

Door corona mis je toch een deel van het sociale aspect, de zogenaamde gesprekken bij het koffieapparaat. We hadden laatst een digitaal teamuitje, waardoor je mensen beter leert kennen. Maar ik kan niet wachten om ‘live’ een biertje met elkaar te drinken.

– Thijn de Gries, consultant bij CFP

Vonden jullie het spannend om opeens met klanten aan tafel te zitten?

Thijn: “Ik was in het begin wel een beetje onzeker over hoe ik klanten het beste kon benaderen. Ik heb toen een collega gevraagd om een spoedcursus klantbenadering en zij heeft mij een aantal handige tips & trics gegeven. Dat heeft me echt goed geholpen.” Julian: “Ja, je hebt al snel op verschillende manieren contact met klanten. In het begin is het even aankijken hoe die communicatie en mailwisselingen gaan. Gelukkig werden we vanaf het begin al meegenomen in mailconversaties, dus daar konden we al veel van leren.”

Tijdens je studie is je docent eigenlijk je enige opdrachtgever. Het is wel even schakelen als je ineens met échte klanten en opdrachtgevers te maken krijgt.

– Marc Hofstede, consultant bij CFP

Jullie werken met allerlei nieuwe tools en strakke planningen. Was dat een uitdaging voor jullie?

Marc: “Tijdens mijn opleiding moesten we vaak van het ene naar het andere onderwerp of programma switchen, dus dat ben ik wel gewend en levert eigenlijk geen problemen op.” Thijn: “Je moet wel altijd even wennen aan nieuwe systemen. Maar door ermee aan de slag te gaan en dingen uit te proberen, leer je vanzelf de systemen en werkwijzen kennen. En in het begin liet ik een collega meekijken, maar ik had het snel onder de knie.” Julian: “De strakke planningen zijn gelukkig ook geen probleem. We werken bij online met sprints, waardoor alle taken en verantwoordelijkheden helder zijn. Het werk is goed te verdelen en we helpen elkaar waar nodig om een taak af te ronden.” Thijn en Marc hebben ook elke dag een korte stand-up. Marc: “In het begin was het plannen nog wel een uitdaging, want je wilt het liefst aan elk project meewerken. Maar je leert al snel om taken te verdelen, ook met het oog op deadlines. Gelukkig maken we daarnaast gebruik van een capaciteitenplanning, waarin je kunt zien of je nog tijd beschikbaar hebt of niet. En wanneer blijkt dat je te weinig beschikbare uren hebt, kan je altijd collega’s vragen om bij te springen.”

Hebben jullie tot slot nog tips voor mensen die binnenkort met hun eerste baan beginnen?

Julian: “Wees niet bang om vragen te stellen. Alleen zo leer je de organisatie goed kennen.” Thijn vult aan: “Je kunt inderdaad niet alles meteen weten. Vragen stellen is super belangrijk, en neem hierbij ook de tijd om alles goed te begrijpen.” “En last, but not least: zorg dat je snel vaardig wordt met het aanwezige vakjargon!”, besluit Marc.

Julian, Marc & Thijn

Deel dit bericht:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email