4 tips voor een gezondere (thuis)werkplek

Before Article

Demi AldersEen tijdje geleden vroegen wij je via LinkedIn naar de belangrijkste aspecten van een gezond gebouw. De reacties stroomden binnen en het is tijd om alles op een rijtje te zetten. Demi Alders, WELL-expert bij CFP, ging aan de slag met de resultaten van de poll en komt met 4 tips voor een gezondere (thuis)werkplek.

De resultaten van de poll

Ten tijde van Corona zal het niemand verbazen: 56% van de stemmers vindt de luchtkwaliteit het allerbelangrijkste voor een gezond gebouw. Op de tweede plek staat de temperatuur met 18% van de stemmen, op de voet gevolgd door lichtkwaliteit. En 9% van de stemmers vindt de akoestiek de belangrijkste graadmeter van een gezond gebouw. Maar wat zeggen de cijfers over deze verschillende aspecten? En welke invloed hebben ze op je productiviteit? We zetten een aantal tips op een rij voor gezond (thuis)werken.

Poll Well

1. Frisse lucht verhoogt productiviteit en verlaagt ziekteverzuim

Werken in een goed geventileerde ruimte kan de productiviteit tot wel 29% verhogen. En aan de andere kant draagt een gebrek aan frisse lucht voor 35% bij aan ziekteverzuim. Deze cijfers liegen er niet om. Zorg dus altijd dat je werkt in een goed geventileerde ruimte.
Demi: “Door bijvoorbeeld het CO2-gehalte te meten in de kamer waar je werkt, krijg je een goed inzicht in de luchtkwaliteit. Vaak zie je dat er onvoldoende geventileerd wordt in een ruimte en dat merk je ook (bijvoorbeeld een zwaar hoofd of vermoeidheid). Maar vaak ben je je er niet van bewust dat dit komt doordat de luchtkwaliteit niet goed is.”

2. Een te warme of te koude werkplek maakt minder actief

Wie kent het niet: werken in een bloedhete ruimte en je gedachten blijven maar afdwalen. Vaak denken mensen dat je alleen bij warmte minder productief wordt, maar dit geldt ook als het te koud is. Bij een te warme temperatuur word je 15% minder productief en bij koude temperaturen ligt dat percentage rond de 14%. Experimenteer daarom wat voor jou de ideale temperatuur is om in te werken en stel daar je thermostaat op in.

Dit zijn allemaal cijfers op papier, maar het gevoel speelt natuurlijk ook een rol. Je merkt dat thuiswerken voor veel mensen mentaal zwaarder wordt, naarmate de tijd vordert. Daarom is het belangrijk om in ieder geval te zorgen voor een ideaal werkklimaat voor je eigen thuiswerkplek.

 

– Demi Alders, consultant bij CFP

Thuiswerken bij een raam3. Van werken bij een raam slaap je beter

In de poll worden de tl-bakken expliciet benoemd als stoorzender. En het maakt inderdaad nogal een verschil of je bij een raam (in het daglicht) zit of niet. Mensen die dicht bij een raam – en dus natuurlijk licht – werken, slapen gemiddeld 46 minuten langer dan mensen die verder van een raam zitten. En dat heeft weer een positieve uitwerking op de productiviteit. Zet je bureau dus in de buurt van een raam.

4. Goede akoestiek zorgt voor meer concentratie

Niets is zo irritant als storende geluiden om je heen. Het gaat ten koste van je concentratie, maar de cijfers laten ook zien dat er een link is tussen akoestiek en stress. Een ruisonderdrukkende (noise-cancelling) koptelefoon kan helpen om de akoestiek te verbeteren. En voor anderen helpt achtergrondmuziek. Zo heb je bijvoorbeeld op Spotify verschillende playlists beschikbaar die de concentratie verhogen.

Deel dit bericht:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email