Werken bij CFP – Een werkdag van Product Developer Jarno Schimmelpennink

Before Article

Jarno aan het werkBij CFP werken we met 35 mensen aan de verduurzaming van 400.000 gebouwen. Wat voor mensen zijn dat en waar halen ze energie uit? In deze interviewreeks krijg je een kijkje achter de schermen van onze medewerkers. Van developer tot consultant of Backoffice manager. Deze keer is het woord aan Jarno Schimmelpennink, Lead Product Developer bij CFP.

Jarno – Lead Product Developer

Jarno Schimmelpennink werkt sinds 2014 bij CFP, met een kleine tussenpauze. Hij is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe producten en de doorontwikkeling van bestaande software en tools van CFP.

Hoe ben je bij CFP terecht gekomen en waarom die kleine tussenpauze?

In eerste instantie heb ik 2,5 jaar bij CFP gewerkt. Ik ben toen gestopt om mijn scriptie te schrijven en daarna aan de slag gegaan als projectleider bouw bij een grote organisatie. Hier was het werk heel gestructureerd en waren veel processen al uitgedacht. Ik kwam er daar achter dat ik vooral gelukkig word van dingen maken. Dat kan in de bouw zijn, maar ook software maken. Vandaar de overstap terug naar CFP. CFP is een kleiner bedrijf, waar je als medewerker meer vrijheid hebt én gevarieerder werk kunt doen. Daarbovenop was het voor mij een extra bonus dat ik beroepsmatig met duurzaamheid aan de slag kon.

Duurzaamheid is voor mij persoonlijk een belangrijke factor. We gaan nu niet op de juiste manier om met de wereld. We moeten er allemaal iets aan doen en het geeft mij voldoening dat ik daar in mijn werk dagelijks mee aan de slag kan.

 

– Jarno Schimmelpennink, CFP Green Buildings

Stand-up meetingHoe ziet een gemiddelde dag eruit voor jou?

We beginnen elke dag met een stand-up met het online team. Hierin nemen we de resultaten van de vorige dag door en de planning van de komende dag (prio’s bespreken). Dat duurt 15 minuten en hiermee zorgen we dat we de planningen halen die wekelijks worden vastgesteld. Vervolgens is het heel verschillend. Ik heb veel klantafspraken en zit in een aantal projectteams samen met klanten. Dat zijn voornamelijk de grote banken en samen zijn we continue bezig met het doorontwikkelen van de tools.

Dus je ontwikkelt de tools eigenlijk samen met klanten?

Dat komt inderdaad regelmatig voor. Ik praat veel met klanten en dan bespreken we samen hoe we de tools en software kunnen optimaliseren. De samenwerking met klanten wordt intensiever op het moment dat je samen een nieuw product gaat ontwikkelen. Maar aan de andere kant doen we ook onze eigen ontwikkeling, bijvoorbeeld de routekaart voor gebouwen. Deze tool implementeer ik dan vervolgens bij klanten. Dus soms ontwikkelen we samen met de klant een nieuw product en soms passen we de bestaande proposities aan naar de wensen van de klant.

Wanneer had je voor het laatst stress?

Haha, elk jaar zorgt de Provada wel voor stress, want daar komt alles samen. Zo hebben we een keer een proof of concept gemaakt en vervolgens kregen we de opdracht om het te gaan bouwen, met de Provada als deadline.

Dat klinkt als een leuke baan. Maar er zijn vast ook mindere kanten aan?

Nieuwe producten ontwikkelen en die vervolgens op de Provada terugzien, dat is het mooiste wat er is. Alles vastleggen volgens de ISO normering en de productdocumentatie zijn minder leuk, maar horen er ook bij.

Tot slot: Wat maakt jouw baan uniek?

Met een relatief klein team zijn we heel veel gebouwen aan het verduurzamen. In onze tools zitten nu ruim 400.000 gebouwen en we maken momenteel een database waarmee alle gebouwen van Nederland verduurzaamd kunnen worden. En in mijn functie ben ik overal bij betrokken. Ik zit bij de klant, bedenk nieuwe producten, maar ik ben ook een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling.

Deel dit bericht:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email