Interview met Tony Veer (The Box)

Before Article

foto van Roel WeverBij circulair dacht ik eerder niet direct aan blikverpakkingen. Dat is nu wel anders na mijn interview met Tony Veer, de opgewekte eigenaar van The Box. The Box levert blikverpakkingen voor het hogere segment, zoals blikjes met kruiden, koffieblikken, promotieverpakkingen en bewaarblikken zoals koektrommels. The Box is niet alleen marktleider in de Benelux ten aanzien van standaard en stock blikken, ze leveren ook aan merken als Mentos, Kiwi en La Place.

Blikverpakkingen

Direct na het eerste contact met directeur en eigenaar Tony Veer werd ik enthousiast over zijn bedrijf en het product: Blikverpakkingen. Wat is daar nu spannend en duurzaam aan, zou je denken? Maar zoals zo vaak zit er achter iedere onderneming een ondernemer met een bijzonder verhaal. En in dit geval een ondernemer met een drive om de wereld elke dag een stukje beter te maken.

Blik één van de meest recyclebare verpakkingsmaterialen

Blik wordt gemaakt van staal en wordt gesmolten met grote hoeveelheden energie. Dat klinkt niet echt duurzaam. Maar doordat in Nederland 96% van het blik uit afval wordt gevist met magneten en oneindig kan worden hergebruikt voor andere verpakkingen of producten, zijn voor die producten geen nieuwe grondstoffen nodig. Daarmee is blik een van de meest recyclebare verpakkingsmaterialen op dit moment.

Voor mij zijn de voordelen van blik zo logisch, dat ik af en toe vergeet hoe relevant de duurzaamheid van dit product is.

 

– Tony Veer, directeur en eigenaar van The Box

Blikverpakingen The BoxBlik draagt op 4 manieren bij aan beperking van grondstoffengebruik en CO2:

  • Blik wordt voor 96% uit het afval gescheiden en is oneindig recyclebaar;
  • Door betere verpakkingen (lucht en licht dicht), blijft voedsel langer goed en is er minder voedselverspilling;
  • De verpakkingen worden binnen een huishouden lang gebruikt in plaats van weggegooid (denk aan koffie en koek blikken die lang meegaan);
  • Door nieuwe technieken is er tot 30% minder materiaal nodig voor dezelfde verpakking ten opzichte van 10 jaar geleden.

Van duurzaam verpakkingsmateriaal naar duurzaam bedrijfspand

The Box gaat verder dan alleen de productie van duurzaam verpakkingsmateriaal. Inmiddels is het kantoorpand bijna energieneutraal. Het pand van The Box is in 2009 door henzelf neergezet. “Vanuit de Gemeente waren er enkele voorwaarden gesteld waar ik zelf niet op zou zijn gekomen, zoals een soort kratten systeem om hemelwater op te vangen. Daarmee wordt de belasting op het riool verlaagd. De aannemer gaf ons ook enkele mogelijkheden om te verduurzamen, die ik zelf niet had bedacht.”, zegt Veer. Een aantal jaren later heeft CFP, in samenwerking met de Gemeente Apeldoorn advies gegeven over de mogelijkheden om het pand verder te verduurzamen. “Op basis hiervan hebben we maatregelen zoals LED-verlichting en warmteterugwinning op de agenda gezet. Ook dat hadden we zelf niet bedacht en zeker niet kunnen onderbouwen met een positieve business case.”

Externe invloeden belangrijk in slag naar duurzaamheid

Externe invloed van een bouwer, aannemer of gemeente blijkt dus belangrijk in de slag naar duurzaamheid. Tony antwoord bevestigend: “Dat klopt, als ondernemer focus je je in eerste instantie op de locatie en de functie van het gebouw voor het primaire proces van de onderneming. Werkplekken voor medewerkers en de uitstraling van het gebouw zijn daarbij belangrijk. Adviezen van experts geven je vervolgens een bredere blik.”

De grondstoffen van de producten van The Box – blik in dit geval – zijn oneindig recyclebaar. En dat is interessant. Want als je gebouw bijna energieneutraal is én je product kan oneindig worden hergebruikt, dan ben je volgens mij een groene ondernemer.

 

– Roel Wever, partner bij CFP Green Buildings

Kantoor van The BoxOpleidingen van dochters inspireren Tony om kritisch naar footprint bedrijf te kijken

Tony is in mijn ogen een echte duurzame ondernemer. Maar is dit altijd zo geweest? “Nee, heel eerlijk ben je als ondernemer op de eerste plaats bezig met ondernemen. Duurzaamheid is iets wat je je vroeger moest kunnen veroorloven.” Maar hoe zit dat nu dan? ”Sinds mijn dochters studeren en er op hun opleiding over de CO2-footprint van toeristen wordt gesproken, gaan de gesprekken bij ons thuis hier natuurlijk ook over. Dat inspireert mij om ook kritisch naar mijn eigen bedrijf en footprint te kijken. Ook spar ik veel met andere ondernemers en met mijn fiscalist. Ik merk dat ik veel inspiratie haal uit het sparren met mede-ondernemers.”

Een duurzaam bedrijf, met duurzame relaties

In mijn gesprek met Tony merk ik op dat niet alleen de producten en het bedrijfspand duurzaam zijn aan The Box. Er ligt veel focus op duurzame relaties. Hoe zit dat precies? “Duurzame relaties zijn voor mij erg waardevol. Dat gaat over relaties met medewerkers die hier al lang werken, klanten waar we al meer dan 10 jaar mee werken en onze leveranciers. Dat is voor mij een duurzaam bedrijf.” In de paar ontmoetingen met Tony en het bedrijf, ademt het bedrijf de sfeer van een familiebedrijf. Tony heeft het bedrijf destijds met hulp van zijn vader overgenomen. Toen zijn vader vorig jaar overleed, was dat dan ook een zware klap voor Tony. “Maar ik ben iemand die vooruit blijft kijken en heb tegen mijzelf gezegd, ‘kom op en ertegenaan’ en dat is ook de mentaliteit van dit bedrijf.”

Blik vooruit

En vooruitkijken doet hij dan ook. “In mijn werk wil ik elke dag met plezier aan de slag gaan, samen met mijn collega’s. Ik wil mijzelf en het bedrijf blijven ontwikkelen. Wat dat betreft zie ik dat mijn ontwikkeling en de ontwikkeling van het bedrijf samen komen. Zoals nu: ik oriënteer mij meer op de mogelijkheden van online, mede door Covid-19, waardoor de fysieke contacten minder zijn geworden. Maar ook online marketing, waar ik mijzelf dan ook weer in verdiep en uitdaag. Voor het product zie ik dat de positie in verpakkingen in het hogere segment erg sterk is, mede door het duurzame karakter.”

Kansen naar circulair

Om de cirkel rond te maken, zou het blik eigenlijk keer op keer hergebruikt moeten kunnen worden voor hetzelfde product. Óf we moeten voorkomen dat we het weggooien. “Daar zie ik nog veel groeikansen en nieuwe toepassingsmogelijkheden voor onze producten”. Bijvoorbeeld het hervullen van een koffieblik of theedoos, granola of havermout. Dat scheelt veel verpakkingsmateriaal en de producten blijven langer goed. En het blik wordt steeds hergebruikt. Voor de retailer betekent dit vaak terugkerende klanten. Kortom een mooie business case om verder over na te denken.”

Gasloos gebouw

En voor het gebouw, welke mogelijke stappen voor verdere verduurzaming staan gepland? ”Ik ben nu aan het kijken of ik nog PV-panelen op het dak kan leggen of dat ik het dakoppervlak ter beschikking stel aan andere bedrijven hier in de buurt. Maar de suggestie van CFP dat het mogelijk is om – naast het kantoor – ook met het magazijn gasloos te worden, spreekt mij ook erg aan. Dat wil ik wel verder onderzoeken”.

Roel Wever, CFP Green Buildings