Vliegschaamte

Before Article

Vliegschaamte: een relatief nieuw begrip, maar steeds vaker in het nieuws. Hiermee rijst de vraag hoeveel CO2-uitstoot een (vlieg)reis waard is. Zo is een retourvlucht van Amsterdam naar Barcelona met een gezin van 4 personen goed voor zo’n 1.44 ton CO2 uitstoot, terwijl dezelfde rit met de auto 0.27 ton CO2 uitstoot, zo’n 80% minder.

Het begrip vliegschaamte zet steeds meer mensen aan het denken. Wat kunt u doen om uw uitstoot te verminderen? En moet u het vliegen dan maar helemaal mijden? We vroegen een aantal mensen die veel reizen naar hun mening over vliegschaamte.

Mark van RijtMark van Rijt, Directeur Marketing van ABN Amro

“Ik heb geen last van echte vliegschaamte, maar houd er wel rekening mee. Als ik een vliegticket boek dan koop ik altijd de CO2 af. Daarnaast reis ik naar de meeste locaties in Europa tegenwoordig met de trein. Dat is ook in het duurzame reis-beleid van ABN AMRO vastgelegd. De trein is sowieso mijn vriend want ik reis ook elke dag vanuit Eindhoven naar Amsterdam met de trein. Ik ben gestopt met autorijden op dit traject; de trein is een comfortabel en duurzaam alternatief. Ik zou schaamte hebben als ik onnodig veel vlieg terwijl er alternatieven voorhanden zijn die ik niet zou gebruiken. Dat is bij mij niet het geval.
Vergeleken met 10 jaar geleden is er veel veranderd. Ik merk dat de ontwikkeling op het gebied van communicatie (netwerkverbindingen) met het buitenland het reizen veelal overbodig maken.
Ook ben ik zelf veel bewuster gaan reizen. Denk aan de fiets/OV/elektrisch rijden en zelfs snelheid. Alhoewel dat laatste, als ik een keertje met de auto ga, niet veel uitmaakt. Op de A2 rijd je tegenwoordig niet harder dan 50km per uur gemiddeld ook al zou je wat sneller willen :-).”

Marit BouwmeesterMarit Bouwmeester, Olympisch zeilster

“Mijn sport zelf, zeilen, is een hele duurzame sport. Maar de manier waarop ik naar mijn wedstrijden toe ga, is natuurlijk niet duurzaam. Bijvoorbeeld voor de Olympische Spelen in Rio en Tokio ontkom ik er niet aan om het vliegtuig te nemen. Dat is helaas niet anders.
Maar ik probeer wel op andere manieren mijn steentje bij te dragen. Ik gebruik bijvoorbeeld geen plastic wegwerpflesjes op het water, maar alleen hervulbare flessen. Ook probeer ik minder vlees te eten en neem ik altijd mijn eigen tas mee als ik boodschappen doe.”

Julia KruizingaJulia Kruizinga, Business Development & Office Management bij CFP

“Ik heb geen last van vliegschaamte, hoewel ik me de laatste tijd wel steeds bewuster wordt van mijn eigen impact op het klimaat. Maar mijn keuze om wel of niet het vliegtuig te nemen, is vooral een praktische keuze. Moet ik ergens voor korte tijd naartoe – bijvoorbeeld voor een meeting – dan neem ik het vliegtuig. Dat is een stuk sneller en efficiënter. Maar als ik op vakantie ga, doe ik het liever rustiger aan en pak ik meestal de auto of de trein. Dat vind ik een stuk relaxter reizen.”

Baukje de NekkerBaukje de Nekker, Managing Director van Return to Sender

“Ik zou niet zeggen dat ik echt vliegschaamte ervaar. Wel probeer ik zoveel mogelijk CO2 neutraal te vliegen. Ik merk dat als we op vakantie gaan, we toch vaak voor het vliegtuig kiezen boven de auto. Ook als we in Europa vliegen. Vliegen is tegenwoordig bijna alsof je de bus pakt. Voor mijn werk zijn we wel kritisch of het echt nodig is om naar onze producenten te vliegen, maar dat is helaas wel vaak het geval. Op afstand is het gewoon echt niet werkzaam.
Er is wel iets veranderd ten opzichte van bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Ik ben nu veel bewuster van de impact van vliegen. Maar eerlijk gezegd ben ik wel alleen maar meer gaan vliegen. Wel probeer ik mijn steentje op andere manieren bij te dragen. Zo eet ik bijvoorbeeld geen vlees meer.”

Bert van RenselaarBert van Renselaar, partner bij CFP Green Buildings

“Zelf reis ik zelden met het vliegtuig, maar als ik het doe ervaar ik wel vliegschaamte. Als je de impact op CO2-uitstoot ziet die vliegen heeft is het iets waarvan ik denk dat we het zoveel mogelijk moeten beperken. Maar in de praktijk werkt dat volgens mij alleen als we met elkaar het gedrag dat we niet willen gaan verbieden of heel duur maken. Zonder financiële prikkel verandert er weinig en vliegen is gewoon erg goedkoop. De trein als alternatief is bijvoorbeeld vaak een stuk duurder en heeft een langere reistijd.
Vliegen (en andere vervuilende activiteiten) duurder maken kan in principe heel eenvoudig door een forse heffing op CO2-uitstoot in te stellen. Net zoals benzine en sigaretten fiscaal belast worden. Het probleem met vliegen is dat we dit dan direct in Europees verband moeten doen. Anders wordt vliegen hier duurder en vertrekken de passagiers en luchtvaartmaatschappijen naar vliegvelden vlak over de grens. Zolang we dat probleem niet oplossen blijven luchtvaart (en scheepvaart) een flinke bijdrage leveren aan de opwarming van de aarde. De vraag is wie er op korte termijn in wil leveren om voor iedereen op langere termijn een betere leefomgeving te creëeren.”

Annemarie van Gaal, internationaal onderneemster

“Ik denk nu veel meer na over vliegen dan vroeger. Vliegen is vervuilend en bovendien is afreizen voor een enkele vergadering veel te energie- en tijdslurpend, zodat je beter naar alternatieven kunt kijken.
Eigenlijk zou je de vervuiling van de vliegtuigen toe moeten rekenen aan de vliegmaatschappij die de vlucht uitvoert en er de gelden voor ontvangt. En niet aan het land waar de luchthaven staat, lijkt me, hoewel in het land van de luchthaven wel de vervuiling plaatsvindt. Daar zou ergens een compensatie moeten komen.”

In 10 jaar tijd veel veranderd

Wel of geen vliegschaamte, de meningen zijn verdeeld. Maar er is 1 grote overeenkomst tussen alle mensen die we gesproken hebben: ze denken allemaal bewust na over hun carbon footprint. En dat is een groot verschil met 10 jaar geleden. Daarnaast draagt ieder op zijn manier een steentje bij om deze footprint te verkleinen. Hoe gaat deze ontwikkeling zich de komende 10 jaar voortzetten? Wij zijn benieuwd en blijven zelf uiteraard ook ons steentje bijdragen!